søndag 9. august 2009

Dødsfallene vi aldri glemmer

Det er noen år siden jeg satt hjemme og så treningskampen mellom Kamerun og Colombia på Eurosport.

Det var en varm og fin sommerdag og vi fant ut vi skulle ta turen ut på byen.

Så faller plutselig Marc-Vivien Foé om i midtsirkelen. Spillere strømmer til og det siste jeg ser er at han blir bært tilsynelatende livløs ut på båre.

Litt senere den kvelden får jeg en SMS av min bror.

"Herregud så sykt. Foe døde".

Som godt over snittet fotballinteressert kjente jeg godt til Foe - både fra Kamerun og Manchester City, som han da spilte på.

Et halvt år senere døde ungareren Miklos Feher på banen. Youtube-klippet der han mottar et gult kort for så å deise i bakken er utrolig sterkt og får en til å innse at fotball kanskje ikke betyr alt her i verden.



I tillegg døde Sevillas Antonio Puerta og Motherwells Phil O'Donnell altfor tragisk og altfor brått.

I kveld kom meldingen om at Espanyols Daniel Jarque ble funnet død etter hjertestopp. Han ble 26 år gammel.

Spansk fotball er i sorg. Det forstår man godt.

Blogglisten